Σελίδες

Πέμπτη 26 Φεβρουαρίου 2015

Ένας ιδιαίτερος τρόπος διδασκαλίας!

Προκειμένου να κεντρίσουμε την προσοχή και το ενδιαφέρον των μαθητών, μπορούμε να αξιοποιήσουμε τους υπολογιστές με διάφορους τρόπους. Ένας από αυτούς είναι η ηχογραφημένη παρουσίαση του μαθήματος από τον ίδιο το διδάσκοντα, με τη χρήση του προγράμματος Camtasia! Η τεχνική αυτή είναι δυνατό να αξιοποιηθεί ακόμα και στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση ή σε περίπτωση πολυήμερης απουσίας μαθητών από το σχολείο για διάφορους λόγους.
Στη συνέχεια παρατίθεται ένα παράδειγμα από τη διδασκαλία μου για τον αθλητισμό στα πλαίσια του μαθήματος της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής Γ' γυμνασίου (με σύντομη αναδρομή στο παρελθόν και ως εκ τούτου μικρή αναφορά στην Ελληνική Αρχαιότητα). Παρατίθεται επίσης ένα ερωτηματολόγιο που δόθηκε στους μαθητές για την αξιολόγησή τους και την ανάγκη της διδάσκουσας να ανιχνεύσει αν επιτεύχθηκαν οι επιδιωκόμενοι στόχοι. Τέλος, ακολουθεί η αποτίμηση της όλης διαδικασίας, μετά από πρακτική εφαρμογή στην τάξη.





Ερωτηματολόγιο

Ονοματεπώνυμο:                                                   Τμήμα:

Α. Να απαντήσετε αν οι παρακάτω προτάσεις είναι Σωστές (Σ) ή Λανθασμένες (Λ)
1. Από την πρωτόγονη ήδη κοινωνία οι άνθρωποι εκπαιδεύονται και ψυχαγωγούνται με το ομαδικό παιχνίδι.                                                                                              Σ    Λ
2. Υπάρχουν πολλών ειδών αθλήματα τόσο ατομικά όσο και ομαδικά.           Σ    Λ

3. Οι Αρχαίοι ολυμπιακοί αγώνες διεξάγονταν σε διάφορα μέρη της Ελλάδας.
                                                                                                                         Σ      Λ
4. Οι Ολυμπιακοί αγώνες ξεκίνησαν το 393 και αναβίωσαν το 1570 από το Μ. Αθανάσιο (μετά από μακρόχρονη διακοπή).                                                                    Σ     Λ
5. Τόσο στην αρχαιότητα, όσο και στη σύγχρονη εποχή επιδίωξη ήταν η βελτίωση των επιδόσεων με κάθε μέσο.                                                                                 Σ     Λ
6. Βασική αιτία της βίας στα γήπεδα είναι η εμπορευματοποίηση.                  Σ     Λ
7.Οι μικρές ηλικίες έναρξης της προπόνησης δεν επιφέρουν παρά μόνο θετικά αποτελέσματα στα άτομα.                                                                                Σ     Λ
8. Τα ΜΜΕ καλλιεργούν συχνά το φανατισμό στους φιλάθλους και τους μετατρέπουν σε οπαδούς.                                                                                                          Σ     Λ
9. Ο αθλητισμός συντελεί όχι μόνο στη σωματική και πνευματική υγεία, αλλά και την κοινωνικοποίηση των νέων.                                                                             Σ     Λ
10. Η γενικότερη κρίση των αξιών και τα κοινωνικά προβλήματα (αποξένωση, ανεργία) δε συνδέονται με εκδηλώσεις βίας στα γήπεδα.                                                   Σ     Λ
11. Τεράστιες καταστροφές σε εγκαταστάσεις  και κίνδυνοι για την ασφάλεια των πολιτών είναι κάποιες μόνο από τις συνέπειες της βίας στα γήπεδα.
                                                                                                                          Σ     Λ
12. Ο ύμνος των Ολυμπιακών αγώνων ανατέθηκε στο Γεώργιο Σεφέρη.        Σ     Λ



Β. Συμπλήρωσε τα κενά:
Όταν μιλάμε για παράνομες ουσίες που χρησιμοποιούνται για τη βελτίωση των επιδόσεων αναφερόμαστε στο………………………………..
Το φαινόμενο της………………………… συνδέεται με την αγορά και με τα συμφέροντα μεγάλων εταιριών.
Με τον όρο …………………………. αναφερόμαστε στην εκδήλωση βίας στα γήπεδα.


Γ. Πέντε αθλήματα που θυμάμαι είναι:
Α.
Β.
Γ.
Δ.
Ε.

Τρεις τρόποι αντιμετώπισης του προβλήματος του χουλιγκανισμού/βίας στα γήπεδα είναι:
Α.
Β.
Γ.

           
        Γράφω το δικό μου σύνθημα/σλόγκαν κατά της βίας στα γήπεδα!









Σας ευχαριστώ πολύ!





Αξιολόγηση βίντεο
Το βίντεο άρεσε πολύ στους μαθητές. Κατ’αρχάς το παρακολούθησαν με ενδιαφέρον και τεταμένη προσοχή, γιατί αντιλήφθηκαν ότι είναι κάτι διαφορετικό στη μαθησιακή διαδικασία. Η εναλλαγή των εικόνων, το περιεχόμενο και ο τρόπος παρουσίασης τούς καθήλωσαν, με αποτέλεσμα να είναι εξαιρετικά ήσυχοι και προσεκτικοί.

Έτσι, τα αποτελέσματα ήταν ιδιαιτέρως ενθαρρυντικά. Οι περισσότερες απαντήσεις στα ερωτηματολόγια ήταν ορθές, ακόμα και από μαθητές με χαμηλές μαθησιακές επιδόσεις. Το γεγονός αυτό αποδεικνύει ότι τα νέα τεχνολογικά μέσα «μαγνητίζουν» τα παιδιά και μπορούν να έχουν θετικότατες συνέπειες στη διδασκαλία.

Αυτό που εντυπωσίασε κυρίως τη διδάσκουσα ήταν τα σχόλια των μαθητών κατά τη διάρκεια της παρουσίασης (για τα καρτουνς και τα νοήματα), η προσήλωσή τους, το αυθόρμητο χειροκρότημα στο τέλος. Επιδοκιμαστικά ήταν τα σχόλιά τους για την όλη προβολή (διαφάνειες, τόνος φωνής), ενώ κάποιοι μαθητές εκδήλωσαν ενδιαφέρον να μάθουν λεπτομέρειες και σχετικά με τον τρόπο δημιουργίας του βίντεο (το πρόγραμμα που χρησιμοποιήθηκε, τα τεχνικά χαρακτηριστικά του, τον χρόνο που απαιτήθηκε κλπ).

Μόνο 2-3 μαθητές είχαν αντιρρήσεις για την όλη διαδικασία. Όπως ανέφεραν, θα προτιμούσαν τη διαλογική συζήτηση, την ανταλλαγή απόψεων, τη ζωντανή επικοινωνία. Επίσης, τόνισαν ότι η σποραδική χρήση του υπολογιστή είναι βοηθητική, αλλά η συνεχής αξιοποίησή του δεν προάγει το ενδιαφέρον και καταντά κουραστική…

Συμπεραίνουμε λοιπόν ότι  ο υπολογιστής  βοηθά τη διδασκαλία, κινητοποιώντας την προσοχή των μαθητών σε μεγάλο βαθμό, αλλά σίγουρα δεν μπορεί να αντικαταστήσει το δάσκαλο!


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου