Education...

“Educating the mind without educating the heart is no education at all.”

Edutopia.org


Πέμπτη 21 Αυγούστου 2014



ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ  ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΟΔΟΧΩΡΙΟΥ 2013-2014


Κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους 2013-2014 υλοποιήθηκαν στο σχολείο μας, το Λύκειο Ποδοχωρίου, δύο πολιτιστικά προγράμματα. Στο πρώτο με τίτλο «Κωνσταντινούπολη-Ποδοχώρι: Στηριζόμενοι στο παρελθόν ανακαλύπτουμε το παρόν» συμμετείχανε 19 μαθητές του Β1 τμήματος με υπεύθυνη την Μαυρομματίδου Στ. και συνεργάτες τον Χαριζάνη Θ. και την Τσακμάκη Α. Στο δεύτερο «Μυρουδιές και παραδοσιακές συνταγές του τόπου μου και της Κωνσταντινούπολης» πήρανε μέρος 20 μαθητές με υπεύθυνους καθηγητές τους Χαριζάνη Θ., Μαυρομματίδου Στ. και Κεφαλά Α.

Και τα δύο προγράμματα στόχο είχαν οι μαθητές να γνωρίσουνε και να κατανοήσουνε ένα διαφορετικό πολιτισμό, τον Ανατολίτικο, να τον συγκρίνουνε με το δικό μας και να αντιληφθούνε τη σπουδαιότητα καθενός από αυτούς. Θέλαμε να εμπεδώσουνε στην πράξη τις γνώσεις που αποκομίσανε τόσα χρόνια από τα σχολικά διαβάσματα (θρησκευτικά, ιστορία), να γνωρίσουνε τα ήθη, τα έθιμα, τις παραδόσεις, τις συνήθειες, τον τρόπο ζωής και διασκέδασης των ανθρώπων εκεί και ειδικά των συνομιλήκων τους.  Στόχος μας τελικά ήταν όχι μόνο να αντιληφθούνε τις ομορφιές της Πόλης, αλλά και να συνειδητοποιήσουνε επιδράσεις που δέχτηκε ο ένας πολιτισμός από τον άλλο, κοινά στοιχεία και ομοιότητες που περισσότερο συνδέουν παρά χωρίζουν τους λαούς.

Γι’αυτό το σκοπό:

1ο Πρόγραμμα

Συγκεντρώσαμε υλικό και πληροφορίες από το διαδίκτυο, βιβλία, εγκυκλοπαίδειες και περιοδικά που αναφέρονται στην Πόλη, το Ισλαμ, τον ανατολίτικο πολιτισμό (κτίρια,  αντιλήψεις,  διασκέδαση, τρόπο ζωής) και τα αντιπαραβάλαμε στα δικά μας.



Καταγράψαμε τις ομοιότητες, αλλά και τις διαφορές ανάμεσα στην Χριστιανική θρησκεία και τον Ισλαμισμό, παρακολουθήσαμε βίντεο που αποκαλύπτουν μια διαφορετική θεώρηση των πραγμάτων, αλλά ήρθαμε και περισσότερο κοντά τους, προσπαθώντας να κατανοήσουμε τη διαφορετικότητα που χαρακτηρίζει τον κάθε λαό.

Παράλληλα, θελήσαμε να προσεγγίσουμε πιο πολύ τη δική μας κουλτούρα/ θρησκεία. Βρήκαμε Βυζαντινές φωτογραφίες του Χριστού, της Παναγίας, Αγίων κλπ και τις σχολιάσαμε. Μιλήσαμε για τους ρυθμούς και την αρχιτεκτονική  των ναών (Βασιλική με Τρούλο, Εγγεγραμμένος Σταυροειδής με Tρούλο, Ορθογώνια Βασιλική) και περιγράψαμε τα βασικά μέρη τους.

















Επιπλέον, επισκεφτήκαμε Εκκλησίες της περιοχής μας  ( Άγιος Γεώργιος Μεσορόπης,  Εκκλησίες Ακροποτάμου, εκκλησία Αυλής), συζητήσαμε με τους ιερείς για την ιστορία και την αρχιτεκτονική τους, μάθαμε για θαύματα που συνδέονται με τη δημιουργία τους, τραβήξαμε φωτογραφίες και συνδέσαμε τη θεωρία (όσων μάθαμε στο σχολείο στο μάθημα των θρησκευτικών) με την πράξη.

Εκτός από τα προηγούμενα, γνωρίσαμε καλύτερα και την ιστορία μας, αφού  επισκεφτήκαμε το σωζόμενο κάστρο της Βυζαντινής πόλης Χριστούπολης, είδαμε τα ερειπωμένα κτίρια και αντιληφθήκαμε την ιστορικότητα της περιοχής, ανακαλύπτοντας παράλληλα τις ομορφιές του τόπου μας.

Επειδή όμως πέρα από τη γνώση απαιτείται και χαλάρωση, στρέψαμε την προσοχή μας α) στους τρόπους με τους οποίους διασκεδαζουμε και περνάμε ευχάριστα το χρόνο μας στην Ελλάδα και στην Κωνσταντινούπολη.

Εξετάσαμε μάλιστα αν και κατά πόσο διαφοροποιήθηκε ο τρόπος διασκέδασής μας σε σχέση με το παρελθόν, δημιουργώντας και προβολή παρουσιάσεων πάνω στο θέμα αυτό. Γράψαμε ακόμα και ένα cd με ανατολίτικη μουσική και τραγούδια, προκειμένου να το ακούσουμε κατά την επίσκεψή μας στην Πόλη!



β) Εστιάσαμε στις γαστρονομικές λιχουδιές της τοπικής κουζίνας,
  • συγκεντρώνοντας συνταγές και φωτογραφίες αγαπημένων μας εδεσμάτων,
  • καταγράφοντας Πολίτικα φαγητά που «επιβιώνουν» στον τόπο μας και
  • δημιουργώντας μάλιστα και οι ίδιοι ένα Κωνσταντινοπολίτικο γλυκό!



    To κανταΐφι της Φωτεινούλας μας

Βέβαια, επίδραση Ανατολίτικη δε βλέπουμε μόνο στη μαγειρική, αλλά και στη γλώσσα μας. Έτσι, συλλέξαμε και καταγράψαμε σε χαρτόνια λέξεις τούρκικες που χρησιμοποιούμε στην καθημερινότητά μας. Διαπιστώσαμε ότι είναι πάρα πολλές!!!



Αλλά ακόμα και στον χώρο της τέχνης και του αθλητισμού, η Πόλη μας «συντροφεύει». Γι’αυτό κι εμείς εντοπίσαμε πίνακες ζωγραφικής σχετικούς με τη Βασιλεύουσα, αλλά και μελετήσαμε την ιστορία και εξέλιξη αγαπημένων Κωνσταντινοπολίτικων ομάδων (ΑΕΚ, ΠΑΟΚ), δημιουργώντας παρουσιάσεις διαφανειών (PowerPoint) που συνοδεύονται από αντίστοιχα βίντεο.

2ο Πρόγραμμα


Αρχικά, παρακολουθήσαμε την ταινία «Πολίτικη Κουζίνα» και συγκινηθήκαμε βλέποντας το ταξίδι του μικρού Φάνη και της οικογένειάς του, από την Κωνσταντινούπολη (την πιο όμορφη πόλη στον κόσμο όπως λένε οι ίδιοι)  στην Αθήνα (που είναι πολύ διαφορετική και λιγότερο φιλόξενη απ`όσο πίστευαν).  «Ταξιδέψαμε» κι εμείς με τους πρωταγωνιστές και μαζί τους «νιώσαμε» την ιστορία της Πόλης, το διωγμό, τα πολιτικά συμφέροντα, τις δυσκολίες, τον πόνο των ανθρώπων. Παράλληλα, «μυρίσαμε» τα αρώματα των μπαχαρικών και κατανοήσαμε ότι δεν είναι απλά υλικά, αλλά σύμβολα της κουλτούρας και της πολιτιστικής κληρονομιάς του λαού.


Με αφορμή την ταινία, ψάξαμε στο διαδίκτυο συνταγές σχετικές με την πολίτικη κουζίνα, βρήκαμε αντίστοιχες φωτογραφίες και κάναμε το δικό μας βιβλίο μαγειρικής!!!




Επιπρόσθετα, πραγματοποιήσαμε έρευνα για τα μπαχαρικά, των οποίων σχολιάσαμε  τη χρησιμότητα, αλλά και τη γευστικότητα στα φαγητά μας (συνειδητοποιώντας παράλληλα την ανατολίτικη επίδραση στην κουζίνα μας).
Καταγράψαμε σε λίστες τα πιο γνωστά μπαχαρικά, βρήκαμε τα συστατικά τους, σχολιάσαμε τις ευεργετικές τους επιδράσεις στον ανθρώπινο οργανισμό και φτιάξαμε ένα PowerPoint (προβολή παρουσιάσεων) για να αποτυπώσουμε τις γνώσεις μας!

Φυσικά, η έρευνά μας δε θα μπορούσαμε να προσπεράσει και τα Κωνσταντινοπολίτικα γλυκά, πολλά από τα οποία παρασκευάζουμε και στα μέρη μας…

Δε θέλαμε, ωστόσο, να υπονομεύσουμε και τη δική μας γευστική παράδοση. Αντιθέτως, μιλήσαμε για την Ελληνική κουζίνα και την αξία της Μεσογειακής διατροφής. Επισημάναμε τη θρεπτικότητα του ελαιόλαδου, των δημητριακών και γαλακτοκομικών προϊόντων, των φρούτων, των λαχανικών και των οσπρίων. Ιδιαίτερα εστιάσαμε την προσοχή μας στα ψάρια, που προσφέρουν άφθονα οι ελληνικές θάλασσες και που αποτελούν από τις πιο υγιεινές τροφές.
Φυσικά, δε θα μπορούσαμε να παραλείψουμε και τις νοστιμιές που αρέσουν στα παιδιά. Γι’ αυτό και κάναμε ένα κολλάζ φωτογραφιών με γλυκούς και άλλους «πειρασμούς»!!!



Από όλο αυτό το ταξίδι γεύσεων συνειδητοποιήσαμε την αξία της μαγειρικής παράδοσης του κάθε λαού αλλά και τις επιδράσεις που άσκησε η μακρόχρονη τουρκική κατοχή στη χώρα μας.
 Και τότε ήρθε η ώρα της «γαστρονομίας»! Αποφασίσαμε να «παντρέψουμε» την Ελληνική με την Πολίτικη κουζίνα παρασκευάζοντας στο σχολείο ένα παραδοσιακό τοπικό φαγητό και ένα Κωνσταντινοπολίτικο γλυκό. Έτσι, κεράσαμε τους συμμαθητές μας φασολάδα και άλλα εδέσματα και φάγαμε για επιδόρπιο μπακλαβά!!




















Ακόμα διασκεδάσαμε Ελληνικά χορεύοντας χασάπικο, αλλά και…τσιφτετέλι!




Στο τέλος φτιάξαμε με τη βοήθεια της τεχνολογίας (windows movie maker) και ένα βίντεο, το οποίο περιελάμβανε Πολίτικες μαγειρικές δημιουργίες στο σπίτι μας!

Ακολουθούν άλλες φωτογραφίες από την εκδρομή μας στην Πόλη







Ζωγραφιά μαθήτριας του σχολείου μας



Πατριαρχείο






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου